پایشِ برنامه‌ی «سمت ‌نو»

«سمت ‌نو» نام برنامه‌ای دیگر از شبکه‌ی «من‌وتو» است که از سوی کارگروهِ پایشِ پارسی‌انجمن پایش شده است.

این پایش برنامه‌ها‌ی پخش‌شده در بیست‌وسوم و بیست‌ونهم شهریور 1393 را دربر می‌گیرد.

گردانندگان این برنامه سه بانوی جوان‌اند که با همراهی یک مهمانِ کارشناس، آسیبها و گرفتاریهای رفتاری و اجتماعی در هازمان [= جامعه‌ی] ایران را بررسی و ریشه‌یابی می‌کنند.

با این‌ همه چنین به دیده می‌آید که در نگاهِ گردانندگان این برنامه، آسیبی که امروزه از سویه‌های گوناگون و همچنین از سوی خود این برنامه بر پیکر زبان پارسی وارد می‌شود، نادیده گرفته می‌شود.

پایشگر در درازای پایش، گذشته از واژه‌های بی‌نشان بیگانه، شمار بسیاری از واژه‌ی نیمه‌نشاندار و نشاندار بیگانه را پایش کرده است که برای بسیاری از آنها هموگهای [= برابرهای] درخوری در پارسی داریم. اَگرسیو، ایگنور، اِستراکچِر و اکستریم، نمونه‌هایی از این واژه‌های نشاندار بیگانه هستند.

 

برابر پارسی شماری از واژگان به کار رفته در برنامه‌ی «سمتِ تو»

آپشن: گزینه

اتفاق: رُخداد

اَدوایس: پند، اندرز

اعتماد ‌به نفس: خودباوری

اکستریم: پُراندازه، پُرکران

اُکی هستی: خوب هستی، روبراهی

اینترتینینگ: سرگرم‌کننده

ایگنور: نادیده گرفتن

تربیت: پرورش

تعداد: شمار

جامعه: هازمان

جرم: بزه

حمایت: پشتیبانی

دکوراسیون: چیدمان

دنیا: گیتی، جهان

رستوران: خوراک‌کده

شوک‌شدن: غافلگیر شدن

عذرخواهی: پوزش‌خواهی

عمومی: همگانی

کامرشال: بازرگانی

کامنت: دیدگاه، نگر

کمپین: کارزار، کوشاد

فستیوال: جشنواره

لیست: سیاهه

مریض: بیمار، ناخوش

مساله: پُرسمان

وبسایت: تارنما، تارسیت

وی‌کِند: پایان‌ هفته، تعطیلات پایان هفته

 

جستارهای وابسته

  • آرمانها، راهبُردها‌ و کارشیوه‌ کارگروه پایش زبان پارسیآرمانها، راهبُردها‌ و کارشیوه‌ کارگروه پایش زبان پارسی یکی از کُنشهای شایسته برای پاسداری از فرهنگ و زبانِ پارسی، یاری جُستن از برابرنهادهایی باتبار و سَره، پیشنهادِ واژه‎های نوساخته برای روان‌شدن در زبانِ همگان و بازداری از گسترش واژه‌های بیگانه است. چنین آرمانی، بی واکنشِ بهنگام در برابرِ آمدنِ واژه‌های تازه و همچنین پاسداری از دستورزبانِ پارسی، دست‌یافتنی نخواهد بود. ... در نبودِ آموزش […]
  • پایشِ شبکه‌ی طلوع‌ نیوزپایشِ شبکه‌ی طلوع‌ نیوز کارگروهِ پایش «پارسی‌انجمن» در نخستین گام از کردوکارهایش [فعالیت‌هایش] در بازه‌ای [فاصله‌ای] یک هفته‌ای، از ماه‌روزِ [تاریخ] 22 تا 30 تیرماه 1393 خورشیدی و میانگین روزی یک ساعت به پایش شبکه‌ی «طلوع‌ نیوز» پرداخته است که دستاورد آن در دنباله […]
  • پایش متروی تهرانپایش متروی تهران متروی تهران گستره‌ای همگانی است که همچون رسانه‌ای پربیننده، آگهی‌نامه‌های بسیاری را در برابر چشم هزاران رهسپار [مسافر] می‌گذارد. کارگروه پایش پارسی‌انجمن با پُرنگری [توجه] به همین نقش هَناینده [موثر] به پایشِ نوشته‌های درونِ متروی تهران و همچنین تارنمای آن پرداخته […]
  • فهرست واژگانفهرست واژگان این فهرست دستاورد کارگروه پایشِ پارسی‌انجمن است که ویراست دوم (شهریور 1393 خورشیدی) آن پیشکش خوانندگان گرامی می‌شود.
  • پایش برنامه‌ی «من ‌و تو +»پایش برنامه‌ی «من ‌و تو +» کارگروهِ پایشِ «پارسی‌انجمن»، برنامه‌ی «من ‌و تو +» را پایش‌ کرده است. این پایش، برنامه‌های پخش شده در روزهای چهارماَمرداد و سوم، هشتم و دهم شهریورماه 1393 را در بر می‌گیرد.
  • پایشِ برنامه‌ی «اتاق‌ خبر»پایشِ برنامه‌ی «اتاق‌ خبر» کارگروهِ پایش پارسی‌انجمن برنامه‌ي «اتاق خبر»، یکی دیگر از برنامه‌های شبکه‌ی «من‌ و ‌تو» را پایش کرده است. این پایش برنامه‌ها‌ی پخش‌شده در سیزدهم، شانزدهم و هیجدهم شهریور 1393 را دربر […]

2 دیدگاه فرستاده شده است.

  1. با درود

    با سپاس فراوان از کوششهایتان
    به دید من بهتر است واژه‌نامه‌هایی موضوعی هم فراهم آورید به‌ويژه در پهنه‌هایی که کم‌تر موردتوجه است مثلا پهنه‌ی ورزش. بسیاری از واژگان ورزشی همچون هت تریک ، فدراسیون، داربی و … کم‌کم وارد زبان فارسی می‌شود و کسی متوجه نیست.

  2. با درود
    تعطیل = فرویش
    تعطیلات واژه تازی است که در برهان واژه “فرویشان” را به جای آن بکار می رود
    فرویشان پایان هفته

دیدگاهی بنویسید.


*