«پارسی» نهمین زبان پرکاربرد اینترنت شد

برپایه‌ی آمار پایگاه W3Tech، «زبانِ پارسی» نهمین زبانِ پرکاربردِ اینترنت شد و در جایگاهی بالاتر از زبانهای چینی، ترکی و عربی ایستاد. همچنین هم‌اکنون، پارسی، پس از ژاپنی، پرکاربردترین زبانِ آسیا در جهانِ اینترنت است.

به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، در این رده‌بندی انگلیسی با ۵۳/۱ درسد از اینترنت جهان، آلمانی با ۶/۳ درسد، روسی با ۶/۱ درسد، اسپانیایی با ۵ درسد، فرانسوی با ۴/۱ درسد، ژاپنی با ۳/۷ درسد، پرتغالی با ۲/۹ درسد، ایتالیایی با ۲/۴ درسد بالاتر از پارسی با ۲ درسد جای گرفته‌اند. پایین‌تر از پارسی نیز رده‌های ۱۰ تا ۲۰ را زبانهای لهستانی، چینی، فلاندری، ترکی، چکی، کره‌ای، عربی، ویتنامی، سوئدی، مجاری و یونانی ازآنِ خود کرده‌اند.

آنچه که از این آمار به چشم می‌آید، یکه‌تازی زبان انگلیسی است؛ زبانی که به تنهایی در بیش از نیمی از تارنماهای جهان به کار می‌رود. این یکه‌تازی چنان است که زبانهای رده‌های ۲ تا ۱۰ ـ آلمانی، روسی، اسپانیایی، فرانسوی، ژاپنی، پرتغالی، ایتالیایی، پارسی و لهستانی ـ روی‌هم‌رفته تنها ۳۵ درسد از زبان تارنماهای جهان را ازآنِ خود کرده‌اند.

جایگاه زبان پارسی نیز در این آمار چشمگیر است و هر چند در این آمار تارنماهایی را که به زبان پارسیِ تاجیکی‌اند، گویا برای کاربرد دبیره‌ی سیرلیک به جای دبیره‌ی پارسی، در شمار نیاورده‌اند با همه‌ی این، پارسی بالاتر از زبانهای چینی (با بیش از ۱/۵ میلیارد تن گویشور)، عربی (با بیش ۳۰۰ میلیون تن گویشور و زبان رسمی ۲۵ کشور جهان) و ترکی ایستاده است.

پیشینه‌ی این پژوهش نیز  نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۱ پارسی تنها شش دهم درسد اینترنت را از آن خود کرده بود که در این هفت سال، سه‌ونیم برابر و به دو درسد رسیده است.

گفتنی است، در ویکیپدیا نیز، از میان ۲۹۲ زبان این دانشنامه، زبان پارسی با بیش از ۶۵۰ هزار مقاله، هفدهمین زبان پرکاربرد ویکیپدیا است و در رده‌ای بالاتر از زبانهایی همچون عربی، کره‌ای و ترکی جای دارد. در ویکپدیا نیز زبان پارسی تاجیکی، ازبهرِ دگرسانی دبیره، در این آمار نیامده است.

گسترش زبان پارسی در اینترنت نه تنها نشانگر فراگیری گسترده و پویایی این زبان است که همچنین نشان‌دهنده‌ی انبوه نویسندگان، دانشمندان، رسانه‌نگاران و کسانی است که بدین زبان می‌اندیشند و می‌نویسند. نیز نشانگر گسترش تارنماهای پارسی، برنامه‌نویسی بدین زبان و پیشرفت همه‌ی آن تواناییهایی است که پیونددار با اینترنت است.

پارسی، با پیشینه‌ی نوشتاری دستِ کم ۲۶۰۰ سال، از انگشت‌شمار زبانهای باستانی جهان به شمار می‌رود که بخشی بزرگ از میراث بشری از سنگ‌نبشته‌ی داریوش بزرگ در بیستون (به پارسه) تا دینکرد (به پارسیگ) تا شاهنامه‌ی فردوسی (به پارسی) بدین زبان نوشته شده‌اند. این زبان که روزگاری از بنگاله تا بوسنی گویشورانی فراوان داشت، زبان دیوانی امپراتوریهای بزرگی همچون هخامنشیان، ساسانیان، صفویان، گورکانیان هند، عثمانیان و … بوده است، و امروزه نیز با بیش از ۱۳۰ میلیون تن گویشور در سراسر جهان، زبان رسمی کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان به شمار می‌رود.

 

آگاهی: برای پیوند با ما می‌توانید به رایانشانی azdaa@parsianjoman.org نامه بفرستید. همچنین برای آگاهی از به‌روزرسانیهای تارنما می‌توانید هموندِ رویدادنامه پارسی‌انجمن شوید و نیز می‌توانید به تاربرگِ ما در فیس‌بوک یا تلگرام یا اینستاگرام بپیوندید.

 

جستارهای وابسته

  • بارگیریِ «تاریخِ زبانِ فارسیِ» ابوالقاسمیبارگیریِ «تاریخِ زبانِ فارسیِ» ابوالقاسمی پارسی‌انجمن: «تاریخِ زبانِ فارسی» را استادِ زنده‌یاد محسنِ ابوالقاسمی در سه بخش گرد آورده است: بخشِ نخست به زبانِ پارسی در روزگارِ باستان (پارسه) ‌پردازد که از هزاره‌ی نخست پیشاترسایی تا فروافتادنِ هخامنشیان را در بر می‌گیرد. بخشِ دوم با زبانِ پارسی در روزگارِ میانه (پارسیگ)، از فروافتادنِ هخامنشیان تا برآمدنِ صفاریان، سروکار دارد. بخشِ […]
  • استاد دانشگاه کالیفرنیا: زبان پارسی کهن‌ترین زبان زنده‌ی جهان استاستاد دانشگاه کالیفرنیا: زبان پارسی کهن‌ترین زبان زنده‌ی جهان است دومنیکو اینجنتیو: «زبان فارسی قدیمی‌ترین زبان‌ رایج در جهان است و قدمت آن البته از تمامی زبان‌های دنیا بیشتر است. ایرانیان هربار که دولت‌های ملی‌شان توسط خارجی‌ها سقوط کرد، برای جلوگیری از سقوط ملت بودنشان، از زبان فارسی همیشه با قدرت بالایی استفاده کردند و اجازه سقوط خودآگاهی ملی‌شان را ندادند. شاید طلسم زبان فارسی همین خودآگاهی ملی […]
  • شترسواری دولادولا نمی‌شودشترسواری دولادولا نمی‌شود پاسخ عباس سلیمی آنگیل به تازش بی‌سابقه به زبان فارسی و هویت ملی ایرانیان در مجلس شورای اسلامی
  • زبان پارسی آماج تازش‌هازبان پارسی آماج تازش‌ها شهربراز- در برابر این همه تازش و دشمنی، سنگر بزرگ و پرتوانی نیست که از زبان پارسی دفاع کند و تنها می‌توان به برخی دلسوزان امیدوار بود و به توانایی زبان پارسی که ققنوس‌وار در همه‌ی تاریخ خود پایدار بوده است و پایدار خواهد […]
  • پان‌ترکان و دشمنی با زبان پارسیپان‌ترکان و دشمنی با زبان پارسی شهربراز- از آنجا که زبان پارسی یکی از عامل‌های پیونددهنده‌ی ایرانیان در طول تاریخ – به ویژه پس از اسلام – بوده است تجزیه‌طلبان و دشمنان ایران به تازگی برای رسیدن به هدف‌های شوم خود نوک حمله را به سوی زبان پارسی […]
  • پیش‌درآمدی بر بازنگری دستور زبان پارسیپیش‌درآمدی بر بازنگری دستور زبان پارسی «مسعود ارشادی‌فر» و «مهران ارشادی‌فر» در این جستار بر این باورند که دستور زبان پارسی هنوز نتوانسته است این توان را برای پارسی‌زبانان فراهم آورد که در ساخت واژه‌های تازه از آن بهره بجویند. اگر این دستور می‌توانست ساختار زبان را در اندیشه پارسی‌زبانان نهادینه کند، اندیشمندان، هنگامی‌ که با واژه‌های نو روبرو می‌شدند، در دم واژه‌ی پارسی […]

دیدگاهی بنویسید.


*