نگاهی به «آغازگران پژوهش زبان پهلوی در ایران»

کورش جنتی: «آغازگران پژوهش زبان پهلوی در ایران» نوشتۀ عسکر بهرامی یکی از کتاب‌های تازه منتشرشده در زمینۀ «زبان پهلوی» است. این نِبیگ (کتاب) کوچک  ۱۶۸ صفحه‌ای ۵ فرگرد (فصل) دارد:

فرگرد یکم: سرآغاز مطالعات زبان‌های ایرانی باستان

فرگرد دوم: ارنست هرتسفلد

فرگرد سوم: محمدتقی بهار

فرگرد چهارم: غلامرضا رشید یاسمی

فرگرد پنجم: سید احمد کسروی

موضوع نبیگ چنانکه از نام آن پیداست پژوهشی است دربارۀ کسانی که در ایران همروزگار (معاصر) نخستین گام‌ها را در زمینۀ آموزش و یادگیری زبان پارسی میانه/ پارسیگ برداشته‌اند.

این کتاب نثری ساده و خوشخوان دارد و اَزداهای (اطلاعات) گرانمایه‌ای را دربارۀ زبان پهلوی و تاریخچۀ آن در یک صد سال اخیر به دست می‌دهد؛ اَزداهایی که برخی از آنها برای نخستین بار است مطرح شده‌اند.

بودمایه (ماهیت) و شیوۀ پرداخت موضوع در این نبیگ به گونه‌ای است که در کنارۀ موضوع اصلی، نکته‌های نغز و جذابی نیز مطرح می‌شوند. مطالبی که جدای از دوستدارن زبان پهلوی می‌تواند برای دوستداران زبان و ادبیات فارسی همچنین علاقه‌مندان به تاریخ همروزگار نیز گیرا باشد. برای نمونه، در فرگرد پیونددار با هرتسفلد، به مطالب جالبی دربارۀ سواد زبانی‌ او و اتهام‎هایی که در زمینۀ قاچاق اشیای باستانی به او زده شده برمی‌خوریم. همچنین است مطالبی که دربارۀ دوستی و اختلاف محمدتقی بهار و احمد کسروی وجود دارد.


آگاهی: برای پیوند با ما می‌توانید به رایانشانی azdaa@parsianjoman.org نامه بفرستید. همچنین برای آگاهی از به‌روزرسانیهای تارنما می‌توانید هموندِ رویدادنامه پارسی‌انجمن شوید و نیز می‌توانید به تاربرگِ ما در فیس‌بوک یا تلگرام یا اینستاگرام بپیوندید.

جستارهای وابسته

  • آیا پارسیگ (پهلوی) زبانی مرده است؟آیا پارسیگ (پهلوی) زبانی مرده است؟ شهربراز: اگر نوشته‌های پارسیگ[=پهلوی] را با واتهای[=حرف‌های] پارسی امروزی ترانویسی کنیم، خواهیم دید که چه اندازه افسانه‌ی «مُرده بودن» این زبان بی‌پایه است. ... یکی از پیامدهای پذیرفتن زنده بودن زبان پارسیگ، روی آوردن بیشتر مردم امروز به برماندهای ادبی این زبان و آشنا شدن با آن است. پیامد دیگر، باز شدن گنجینه‌ی این بخش از زبان برای […]
  • بارگیری «دستورنامه‌ی پارسیگ» نیبرگبارگیری «دستورنامه‌ی پارسیگ» نیبرگ پارسی‌انجمن: واپسین ویراست دستورنامه‌ی پارسیگ[=پهلوی] هنریک ساموئل نیبرگ (۱۹۷۴-۱۸۸۹) ایرانشناس سوئدی در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۴ در دو دفتر چاپ شد. دفتر نخست برگزیده‌ی نوشته‌های پارسیگ است و دفتر دوم واژه‌نامه‌ و دستورزبان پارسیگ. […]
  • «زبانِ پارسیگ (پهلوی): دستورِ زبان، واژه‌سازی و واج‌شناسی» چاپ شد«زبانِ پارسیگ (پهلوی): دستورِ زبان، واژه‌سازی و واج‌شناسی» چاپ شد «زبانِ پارسیگ (پهلوی): دستورِ زبان، واژه‌سازی و واج‌شناسی» نوشته‌ی رَهام اشه و گردانشِ مریم تاج‌بخش و بزرگمهر لقمان به پارسیِ سره چاپ شد.
  • بارگیری «فرهنگ کوچک زبان پهلوی» مکنزی (پارسی و انگلیسی)بارگیری «فرهنگ کوچک زبان پهلوی» مکنزی (پارسی و انگلیسی) پارسی‌انجمن: «فرهنگ کوچک زبان پهلوی» نوشتهٔ دیوید نیل مکنزی دربردارندهٔ نزدیک به ۴۰۰۰ واژه پارسیگ [= پهلوی] است. مکنزی کوشیده است تا آوانویسی واژه‌ها نزدیک به آوایی باشد که در سدهٔ سوم ترسایی -دوران شکوفایی شاهنشاهی ساسانی- کاربرد داشته […]
  • زبان پهلوی، ادبیات و دستور آنزبان پهلوی، ادبیات و دستور آن زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن نوشته‌ی ژاله آموزگار و زنده‌یاد احمد تفضلی است که زنده‌یاد ایرج وامقی این نبیگ[=کتاب] را در جستار زیر بررسیده و شناسانده است.
  • اندر بایستگیِ پارسیگ‌‌آگاهیاندر بایستگیِ پارسیگ‌‌آگاهی مریم تاج‌بخش و بزرگمهر لقمان: زبانِ «پارسی» دنباله‌ی زبانِ «پارسیگ» (پهلوی) و آن نیز دنباله‌ی زبانِ «پارسه» (پارسیِ باستان) است. زین‌رو، پارسی‌شناسی بی پارسیگ‌شناسی شدنی نباشد. با پارسیگ‌‌‌آگاهی است که به شناختی ژرف از پارسی توان دست یازیدن. چه نه تنها از چشمِ پارسیگ به پارسی نگریستن نگریستن به جان و جهانِ خویش با چشمانِ خویشتن است که […]

دیدگاهی بنویسید.


*